نوشته شده توسط اخترحسین سلطانی   
خیار غبن واثر آن درمعاملات مقدمه : خيار غبن يكي از خيارات مشترك در همه معاملات مي باشد و در اين تحقيق سعي مي شود كه از زواياي مختلف آنرا مورد كنكاش قرار دهيم و به سؤالاتي كه در مورد اين خيار پيش مي آيد پاسخ داده شود . سؤال های تحقیق : 1- غبن چیست ؟ : تعریف غبن (تعریف لغوی و اصطلاحی غبن ) . 1-1- سؤال فرعی : آیا غبن فقط در بیع مطرح است یا همه معاملات . 2- غبن فاحش چیست ؟ : ملاک فاحش بودن غبن در قانون قبلی و اصلاح شده اش . 3- آیا علم به قیمت واقعی هنگام معامله موجب سقوط خیار غبن می شود ؟ 4- آیا می شود خیار غبن را با شرط ضمن عقد ساقط کرد ؟ 5- آیا پرداخت تفاوت قیمت موجب سقوط خیار غبن می شود ؟



:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : یکشنبه ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
نویسنده : فرج الله هدايت نيا
نکاح معاطاتي در فقه و حقوق به معاني مختلفي آمده است. يکي از معاني رايج آن عدم اجراي صيغه ايجاب و قبول است. سؤال مهم اين است که آيا عقد نکاح را مي­توان بدون اجراي صيغه ايجاب و قبول انشاء نمود؟ مشهور فقها، لفظي بودن ايجاب و قبول را در عقد نکاح شرط مي­دانند و معتقدند نکاح معاطاتي باطل است، بلکه در اين مورد ادعاي اجماع شده. قانون مدني نيز بر لفظي بودن ايجاب و قبول در عقد نکاح صراحت دارد. اما برخي با توجه به دلايلي مدعي صحت نکاح معاطاتي شده­اند؛ اين نوشتار به بررسي مفهوم معاطات در عقد نکاح، ارزيابي ادله بطلان و صحت نکاح معاطاتي و نقش طريقي يا موضوعي لفظ در عقد نکاح پرداخته و به اين سؤال پاسخ مي­دهد که آيا جايگزيني براي صيغه در عقد نکاح مي­باشد؟



:: موضوعات مرتبط: فقه
ن : ميثم
ت : یکشنبه ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
از آفات عدیده عارض بر این علم یکی آن است که می توان نام عقدگرایی به آن داد که ذیل عنوان "عقدگرایی-عقدزدایی" در اطراف آن بحث کرده ام و ابعاد مختلف این آفت صعب العلاج را بازگو نموده ام. این آفت گریبان وصیت تملیکی را بسختی گرفته است. از علل پیدایی این آفت هنگام مرور برمذاهب سته،  به شرح سخن خواهم گفت. اکنون اختصاصاً برای شناسایی این آفت فهرستی تهیه دیده ام از اشکال هایی که سر راه عقد بودن وصیت تملیکی وجود دارد تا دانسته شود که با چه مصائب دراین مبحث روبرو هستیم. آفت که شناخته  شود علاج مشکل نیست.



:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : یکشنبه ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
در شرایط کنونی که طبقه اوّل مسجدالحرام، حدود سی سانتی متر از سقف کعبه معظّمه بالاتر است، دیدگاههای گوناگونی در باره صحّت و عدم صحّتِ طواف از طقبه بالا مطرح شده است، همین اختلاف نظر در مورد جواز طواف از طبقه زیرینِ مطاف نیز ـ در فرض احداث آن ـ پیش خواهد آمد.

درصورت اعتقاد به جواز، آیا این حکم، به مواردی ویژه اختصاص دارد؛ مانند:

ازدحام جمعیت یا عدم توانایی زائر بر طوافِ پیاده و نیاز او به وسیله سواری برای طواف؛ مثل ویلچر، که در طبقه بالا در دسترس افراد است و یا به سبب مانع دیگری، طواف از صحن مسجد برایش ممکن نباشد.

و یا اینکه اصلاً زائر از همان آغاز مخیّر است به «طواف در صحن مسجدالحرام» یا «طواف در طبقه بالا»؟

در این راستا، محورهای زیر، موضوعات این پژوهش را تشکیل می دهد:




:: موضوعات مرتبط: فقه
ن : ميثم
ت : سه شنبه ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
نويسنده: مهدي فتحي نيا
چکيده:
تغيير در اوضاع اقتصادي مناطق اسلامي و غير اسلامي باعث ايجاد اين سوال شده است که آيا تعلق زکات به موارد نه گانه موجود در احاديث تنها به همان صدر اسلام اختصاص داده شده است يا اينکه در شرايط امروز نيز چنين حکمي جاري است؛ در اين مقاله سعي بر اين است که با استفاده از نکات موجود در روايات، به اشکالات و شبهاتي که در اين زمينه وجود دارد پاسخ داده و فتواي مشهور مورد تأکيد قرار گرفته است.
کليد واژه: متعلقات زکات، انحصار، صدر اسلام، جهاني بودن دين.




:: موضوعات مرتبط: فقه
ن : ميثم
ت : شنبه ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
نويسنده:محمدباقر شريعتي سبزواري
خمس در اسلام، جاي گاه بلندي دارد و از فرايض مالي مسلمانان محسوب مي گردد. همان طور که گفتيم، فقهاي اهل سنت، خمس را فقط در غنايم جنگي و گنج و معادن، واجب مي دانند، ليکن از نظر فقهاي شيعه، خمس بر هفت چيز واجب است.
در اينجا ابتدا به مشترکات شيعه و سني مي پردازيم و سپس به مختصات شيعه اشاره مي کنيم. اما قبل از آن به نکاتي اشاره مي نماييم.
اهل سنت مانند ما شيعيان، در مواردي به وجوب خمس در غير غنايم جنگي معتقدند، ليکن در اين مسئله ميان مذاهب چهارگانه ي حنفي، مالکي، حنبلي و شافعي، تفاوت نظر وجود دارد. حنفي ها به جز غنيمت جنگي، در «معدن و رکاز» نيز خمس را واجب مي دانند، منتها مي گويند: معادن سه قسم است و يک قسم آن، خمس دارد. در گنج نيز خمس واجب مي باشد و مصرف آن دو مانند غنيمت جنگي است. مالکي ها مي گويند: در گنج و معدن طلا و نقره، خمس واجب است و مصرف آنها را مانند غنايم جنگي مي دانند. شافعي ها و حنابله مي گويند: در رکاز يا گنج، خمس واجب است.



:: موضوعات مرتبط: فقه
ن : ميثم
ت : جمعه ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
رضا مختارى
(1)
بين علم تنجيم و علم هيئت, و منجّم و هَيَوى (و به قول عرب هاى امروزى: فلكى) فرق است و نبايد آنچه را در مذمّت تنجيم و منجّّم در احاديث شريفه ديده مى شود, در شأن هيوى و فلكى دانست. توضيح اين كه:
(علم هيئت و يا علم فلك, مبتنى بر قواعد متين رياضى و قضاياى رصين هندسى است كه اگر محاسِب در عمل درست استخراج كند, نتيجه محاسبه او مطابق واقع خواهد بود. اين علم شريف ممدوح عقل و شرع است و هيچ داناى بخردِ بينا و آگاه, انگشتِ اعتراض بر آن ننهاده است.
امّا احكام نجومى كه از آن به (علم تنجيم) و (علم نجوم) تعبير مى شود و مٌزاوِل به عمل آن را منجّم مى گويند, و سلسله قواعدى است كه از اوضاع كواكب, احوال عالَم و آدميان و سعد و نحس ايام و نظائر آنها تحصيل مى گردد, در آن ردّ و ايراد و طعن و اعتراض بسيار وجود دارد. و مراد معترضان اين نيست كه كواكب را اثر تكوينى در نظام هستى نيست كه هيچ بخردى چنين تفوّه نمى كند, بلكه مقصودشان اعتراض بر مفيدِ علم قطعى بودنِ آن قواعد به وقوع حوادث است, از اين روى كه بشر چگونه مى تواند به تأثيرات و اسرار واقعى اوضاع و احوال كواكب دست يابد.)1





:: موضوعات مرتبط: فقه
ن : ميثم
ت : جمعه ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
در اين مقال, برآنيم كه به بررسى اين نكته پردازيم: آيا تواتر و شياع, دو راه مستقل در اثبات هلال هستند, يا يك راه؟
از قدما, ابن جنيد, شيخ صدوق, شيخ مفيد, سيد مرتضى, در گاه شمارش راههاى ثبوت هلال, از شياع و تواتر, نامى نبرده اند. امّا شيخ طوسى, از شياع فقط نام مى برد:
(فان لم تره لتركك التّراءى له, و رؤى فى البلد رؤية شايعه, و جب ايضاً عليك الصوم1.)
اگر ماه را, به خاطر عدم اقدام براى رؤيت, رؤيت نكردى و در شهر, شايع شد كه ماه را ديده اند, بر تو روزه واجب است.
ابن براج 2, ابن حمزه 3, محقق 4 و شهيد اول 5 و … تنها شياع را متذكر شده اند و از تواتر, سخنى به ميان نياورده اند.
علاء الدين حلبى 6 و ابن سعيد هزلى7, از تواتر, به عنوان راهى كه مى تواند قائم مقام, رؤيت شود و هلال را به اثبات برساند, نام مى برند.
علاء الدين حلبى مى نويسد:



:: موضوعات مرتبط: فقه
ن : ميثم
ت : جمعه ۱۳۹۰/۱۰/۰۹
    
نویسنده: حاتم زاده
کلمات کلیدی: مباشر، سبب، غرور، اكراه، طفل غير مميز، جهل، اضطرار، ضمان.
سبب در لغت به معني رسن و وسيلۀ رسيدن به چيزي آمده است.[1]
مباشر در لغت اقدام به عملي كردن، و نظارت كردن آمده است.[2]
تسبيب در جنايت: يعني انسان سبب تلف شدن يا جنايت عليه ديگري را فراهم كند و خود مستقيماً مرتكب جنايت نشود به طوري كه اگر نبود جنايت حاصل نمي‌شد، مانند آنكه چاهي بكند و كسي در آن بيفتد و آسيب ببيند.[3] (مادۀ 318 قانون مجازات اسلامي)
مباشرت در جنايت: مباشرت آن است كه جنايت مستقيماً توسط خود جاني واقع شده باشد.[4] (مادۀ 317 قانون مجازات اسلامي).



:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : چهارشنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
منابع مقاله:
مجله رواق اندیشه، شماره 8، فتحی، حجت الله؛
چکیده:
مجوز شرعی علنی بودن اجرای حدود چیست و گستره علنی بودن آن تا کجاست؟ نگاه کتاب و سنت در این موضوع چگونه است؟ دلایل موافقان و مخالفان اجرای علنی حدود کدام است؟ اینها پرسشهایی است که نگارنده در صدد پاسخ به آنها بوده و در دو مقام، همراه با طرح نظریه های فقها و کارشناسان حقوقی و بررسی آنها، اجرای علنی حدود را مجاز دانسته و به آثار مثبت و منفی فردی و اجتماعی آن پرداخته است .
اجرای علنی حدود در ماههای گذشته با چالشهای متعددی روبرو شده و عده ای آن را فاقد مجوز شرعی و یا فاقد وجاهت فقهی دانسته و عده ای دیگر نیز از اجرای علنی حدود دفاع کرده اند . از این رو ما در مقاله حاضر راجع به این مساله، در دو مقام بحث می کنیم:
1- آیا اجرای علنی حدود، مجوز شرعی دارد؟



:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : چهارشنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
  احمد مبلّغي
نقش انصراف در استنباط و ضوابطي در بارهi آن
استنباط از هماورد عواملي چند در يك فرايند ذهني و كنكاش انديشه اي پديد مي‏آيد. دسته بندي اين عوامل و سنخ شناسي آنها از پيچيدگيِ بررسيِ اين پديده مي‏كاهد و راه را براي تلاش هاي منضبط و تعريف پذير، هموار مي‏سازد.
سنخ شناسيِ اين عوامل به رمز گشايي فرايند استنباط كمك مي‏كند؛ تا ادراكي روشن تر و كاربردي تر از واژؤ «استنباط» و نقش آن در فقه پديد آيد. اين عوامل را مي‏توان به سه سنخ كلّي تقسيم كرد:
الف) عواملي كه تكوين آنها در فراسوي دقت و ذهنِ خود آگاهِ مستنبط شكل مي‏گيرند و بي آن كه از آنها براي شركت در فرايند استنباط، دعوتي به عمل آيد، همانند اوضاع جوّي برشكل گيري استنباط تأثيرات مهمي بر جاي مي‏گذارند. نگاره هاي پستوخانؤ ذهن آدمي چارچوب هايي محكم و استوار هستند كه رهيدن از آنها به صورت مطلق هرگز ميسّر نيست و خواسته يا ناخواسته فرايند استنباط، پا در بند آنها دارد.


:: موضوعات مرتبط: فقه، اصول
ن : ميثم
ت : چهارشنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
  نویسنده:محمّدمهدىکریمى‌نیا
منبع:ماهنامه معرفت ، شماره ۳۶
اشاره :
امروزه بررسى مساله «تغییر جنسیت» نه تنها از دید پزشکى، بلکه به لحاظ مباحث حقوقى حائز اهمیّت است. اگرچه در گذشته این مباحث کم و بیش وجود داشته، ولى اکنون با پیشرفت تکنولوژى و علم پزشکى، ابعاد جدیدترى در فراروى ما گشوده شده است و در نتیجه آن، ده ها موضوع جدید ایجاد شده، که نیاز است در فقه و حقوق، براى آن ها جواب هایى بیان گردد.
عدّه اى از فقهاى شیعه، «تغییر جنسیّت» را از جمله مسائل مستحدثه و جدید شمرده اند و در این راه کوشش هایى انجام داده اند.




:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : چهارشنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
موسوي بجنوردي
مقدمه
قاعده يد از قواعد فقهيه معتبري است كه مورد قبول تمامي فقهاي اسلام , بل كافه عقلاً و مورد استناد ايشان است . در اين مقاله بيش از پرداختن به اصل قاعده بعنوان مقدمه به ذكر دو مطلب مي پردازيم.
1 _ قاعده يد از جمله قواعد فقهيه است و مساله اصولي مي باشد. ما فرق ميان قاعد فقهيه و مساله اصوليه را در بحث از قاعده (من ملك) بيان كرده ايم. در اينجا متذكر مي شويم كه قاعده يد نيز از قواعد فقهيه است زيرا نتيجه بحث در اين قاعده كه عبارت است از حجيت يا اثبات ملكيت براي ذواليد كبراي قياس نيست كه حكم شرعي كلي فرعي الهي از آن استنتاج مي شود بلكه آنچه از حجيت قاعده يد استفاده مي شود غير از ملكيت شخصيه يا مشابه آن از امور جزئيه براي كساني است كه بر آن اعيان يد دارند. بنابراين قاعده يد يك قاعده فقهي است كه فقيه از ادله تفصيله استنباط مي كند و حكم به حجيت يد مي نمايد. مثلاً فقيه در مقام فتوي در مقام فتوي حكم مي كند كه آنچه در تحت يد اشخاص است , داراي عنوان مالكيت است به اين معني كه در مقام تطبيق كبي بر مصاديق جزئيه فرقي ميان مقلد و مجتهد جامع الشرائط نيست و همگان در موارد فراوان قاعده يد را تطبيق مي نمايد يعني هر جا كه مي خواهند معامله اي انجام دهند و شك مي كنند كه طرف معامله مالك است يا نه ؟ وقتي طرف را ذواليد شناختند قاعده يد را جاري مي نمايند.


:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : سه شنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
دكتر سيد مصطفي محقق داماد
موضوع اقامه حدود و يا تعطيل آن در زمان غيبت معصومين (ع) از مسائل پر ماجرا در فقه اماميه است ماجرا به اندازهاي حاد است كه فقهاي امِت را در دو جناح متقابل به صف بندي واداشته و به ارائه نظريات كاملاً متفاوت در قبال يكديگر پرداخته اند. و متأسفانه در برخي مواقع از تسامح و تحمل خارج و اندكي به كلماتي شبيه به تلخ گويي وادار شدهاند.
محقق حلي فقيه نامدار قرن هفتم هجري در كتاب شرايع قاطعاً ميگويد:
«لايجوز لاَحد اقامه الحدود الا الامام عليه السِلام في وجوده او من نَصبه لاقامتها». 1
در زمان حضور امام (ع) هيچ كس جز او و يا كسي كه از سوي او براي اين سمت منصوب شده مجاز نيست كه اقامه حدود نمايد.
و سپس قول به جواز اقامه حدود در زمان غيبت را به افرادي بدون ذكر نام منتسب ميسازد به شرح زير:
و قيل يجوز للفقهاء العارفين اقامه الحدود في حال الغيبه. 2
و گفته شده كه فقيهان آگاه [جامع الشرايط] ميتوانند در حال غيبت امام معصوم(ع) اقامه حدود نمايند.



:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : سه شنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
به قلم : آيه الله سيد محمد حسن مرعشي
فصل اول : تعاريف
ماده 183: هركس كه براي ايجاد رعب وهراس وسلب آزادي وامنيت مردم دست به اسلحه ببرد محارب ومفسد في الارض مي باشد.
شرح فقها: درتعريف محارب گاهي به تجربد وسلاح وگاهي به حمل سلاح وگاهي آشكار ساختن آن تغبير كرده اند وظاهرا مقصود همگي آنان يك چيز است وآن عبارت ازهمان داشتن سلاح ودست بردن به آن مي باشد، به منظوراين كه ديگران را بترساند هرچند تهديد كننده ، شخص واحدي بوده باشد چنانكه مرحوم صاحب جواهر درشرح قول محقق كه مي فرمايد(لاخافة الناس)) اضافه مي فرمايند ((ولوواحد علي وجه يتحقق به صدق ازاده الفساد في الارض)) وترديدي نيست كه قصد اخافه در تحقق محاربه لازم است واين كه بعضي از فقها فرموده اند:مجرد ظاهر كردن سلاح براي تحقق محاربه كافي است هرچند قصد تهديد واخافه وجود نداشته باشد صحيح نخواهد بود ودليل براين كه محاربه يكي از حدود شرعيه است آيه شريفه است كه مي فرمايد: 

:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : سه شنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
سيد محمد حسن مرعشي
يكي از جرايمي كه در شريعت مقدس اسلام مورد عنايت وتوجه شارع بوده ، بغ و يا جرم سياسي است هرچند بعضي چنين ميانديشند كه در شريعت اسلام حرم سياسي مطرح نگرديده است و شايد علت آن اين باشد كه در نظام مقدس جمهوري اسلامي ذكري از قوانين مربوط به جرم سياسي بطور مستقل و جداي از قوانين حدود و قصاص و ديات بميان نيامده بنابراين عده اي تصور مي نمايند كه اسلام توجهي بجرم سياسي نداشته است ومتاسفانه در اثر همين انديشه نادرست بسياري از حقوقدانان اگر بخواهند درباره جرم سياسي اظهارنظر نمايندفورا" بسراغ نوشته و كتابهاي حقوقدانان غربي ميروند و نظرات خود را براساس انديشه هاي آنان ابراز ميدارند و اين نظرات هر چند يك سلسله نظرات حقوقي هستند و ارزش حقوقي حتي از نظر اسلام هم دارند و بايد از آنها هم استفاده كرده وبمقتضاي آيه شريفه (الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه ) نظرات صحيح آنها را پذيرفت اما نبايد چنين فكر كرد كه اسلام جرم سياسي را مطرح نكرده است. جرم سياسي را مطرح نكرده است.




:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : سه شنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
حجت الاسلام عباسعلي عميد زنجاني
هنگامي كه مفاهيم حقوق بشر را در بستر تعاليم اسلام مورد بررسي قرارد مي دهيم قبل از هر نوع پيشداوري بايد نكاتي را به عنوان پيش فرض در زمينه تبيين مباني و مفاهيم حقوقي مد نظر قرارداد زيرا كه بي توجهي و يا بي اطلاعي از اين پيش فرضها و مرز بنديها در بسياري از موارد موجب گمراهي وانحراف از تعاليم واقعي اسلام مي گردد . اينك به برخي از اين اصول و پيش فرضها به منظور روشنتر شدن موضوع بحث اشاره مي شود .
1 ـ مباني فلسفي و عقيدتي بسياري از اصولي كه بنام حقوق بشر مطرح مي گردد و حتي مفاهيم برخي از اين اصول از ديدگاه اسلام با آنچه كه در تفكر غربي تحت همين عناوين ارائه مي شود متفاوت و احيانا" فاقد مشتركات اصولي است 1 .


:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : سه شنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
دكتر حسين مهرپور
مقدمه
بي ترديد ، دلپذيرترين كلمه اي كه در يان چند قرن گوش انسان را نواخته كلمه « آزادي »است در عين حال ، اين كلمه جنجالي ترين و ظريف ترين بحثها را نسبت به كلمات و مفاهيم اجتماعي مشابه خود از قبيل عدالت و مساوات و غيره درپي داشته است . در باره مفهوم و تعريف آن سخنان بسياري گفته اند ، تا جائيكه بگفته آيزابرلين : « نويسندگان تاريخ عقايد بيش از دويست معني گوناگون براي اين كلمه ضبط كرده اند . »
آزادي عقيده و آزادي بيان از جمله مباحثي است كه در بحثهاي مربوط به آزادي بيشترين مطلب و بالاترين جايگاه را به خود اختصاص داده است و بسياري از نويسندگان و انديشمندان درباره آزادي مطلق انسان درخصوص داشتن عقيده و بيان آن ، داد سخن داده اند و مخصوصا” در مورد آزادي عقيده بسيار پاي فشرده اند . جان استوارت ميل در رساله مشهور خود « درباره آزادي » مي گويد : « ... منطقه مناسب آزادي بشري در درجه اول شامل قلمرو هشيار ضمير اوست و در اين منطقه است كه وجدان انساني به جامع ترين معناي آن بايد آزاد باشد . آزادي افكار و اميال ، آزادي مطلق عقايد و احساسات ( نسبت به كليه موضوعات نظري ، علمي ، اخلاقي يا الهي )
ضروري است .



:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : سه شنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
دکتر محمد جعفر حبیب زاده
چکیده : به موجب ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی «هرگونه حمله از مقاومتی که نسبت به ماموران دولت ، در حین انجام وظیفه آنان، به عمل آید، تمرد محسوب می شود…» قانونگذار در ماده ۳۴ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح ، حالتی از تمرد را مورد نظامیان پیش بینی و برای مرتکب آن، مجازات شدیدتری تعیین کرده است. یکی از شرایط اساسی لازم برای تحقق این جرم، در حال انجام وظیفه بودن مامور دولت است. ماموران مذکور چنانچه در حدود وظایف محول و صلاحیت و اختیارات خود عمل کنند، اعمالشان قانونی اسی و حمله به آن ها یا مقاومت در برابر آنان در این حالت ، تمرد محسوب میشود؛ اگر خارج از حدود وظایف و صلاحیت و اختیارات خود عمل کنند، اعمالشان غیر قانونی است. 

:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : سه شنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۶

نويسنده : دكترمحمد جعفر حبيب زاده ( دانشيار گروه حقوق دانشگاه تربيت مدرس ) و محمد ميرزايي فدافني
چكيده :
به موجب ماده ( 607 ) قانون مجازات اسلامي : « هرگونه حمله يامقاومتي كه نسبت به ماموران دولت .درحين انجام وظيفه آنان . به عمل آيد ، تمرد محسوب مي شود 000 » قانونگذار درماده ( 34 ) قانون مجازات جرايم نيروهاي مسلح . حالتي ازتمرد را در مورد نظاميان پيش بيني وبراي مرتكب ان ، مجازات شديدتري تعيين كرده است . يكي از شرايط اساسي لازم براي تحقق اين جرم ، در حال انجام وظيفه بودن ماموردولت است . ماموران مذكور چنانچه درحدودوظايف محول وصلاحيت و اختيارات خود عمل كنند ،اعمالشان قانوني است و حمله به آنها يا مقاومت در برابر آنان در اين حالت ، تمرد محسوب مي شود ،اما اگر خارج از حدود وظايف و صلاحيت و اختيارات خودعمل كنند اعمالشان غيرقانوني است .

:: موضوعات مرتبط: حقوق، فقه
ن : ميثم
ت : سه شنبه ۱۳۹۰/۱۰/۰۶